Forbud mod mikroplast i kosmetiske produkter

VKH’s medlemmer har allerede taget ansvar og bruger ikke perler af mikroplast og anden mikroplast i kosmetiske produkter. Derfor støtter VKH regeringens forslag om et midlertidigt forbud mod mikroplast i kosmetiske produkter, men vi ser altså helst et EU-forbud og ikke danske særregler

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) vil indføre et midlertidigt forbud mod mikroplast i kosmetiske produkter. Det oplyser Miljø- og Fødevareministeriet. Ministeren vil som led i regeringens plastikhandlingsplan indføre et nationalt forbud hurtigst muligt. - Det er fuldstændig unødvendigt at bruge mikroplast i kosmetik, og derfor skal der ikke sælges kosmetik i Danmark, som bidrager til at sende små plastikperler ud i naturen, og som i værste fald ender i maven på de små og store dyr, der lever i havet, siger Ellemann-Jensen i pressemeddelelsen.

- Vi er enige i, at mikroplast skal udfases, men det bør ske via EU, som i øjeblikket arbejder på at indføre et forbud mod mikroplast. Der ikke er en entydig definition af, hvad mikroplast er. Det er vigtigt, at det kommer på plads og gerne i EU, så definitionen er ens i alle lande, siger Helle Husum Sekretariatsleder i VKH. VKH påbegyndte udfasningen af mikroplast (partikler) tilbage i 2013, hvor flere medlemsvirksomheder i dag bruger alternativer til mikroplast i kosmetik såsom lavasten eller abrikoskerner.

Mikroplast navnlig i kosmetik og plejeprodukter har længe haft bevågenhed fra erhvervslivet og det politiske liv. Derfor opfordrede VKH, Det Økologiske Råd, Plastic Change, Plastindustrien og Coop Danmark for to år siden daværende Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) til at få indført et EU-forbud mod at bruge mikroplast i kosmetik tilbage i 2016.

Miljø- og Fødevareministeriet inviterer sammen med brancheforeningerne VKH og Kosmetik- og hygiejnebranchen til informationsdag om kosmetikforordningen med særlig fokus på mærkning og anprisning af kosmetiske produkter.

På informationsdagen, der afholdes den 5. marts i Aarhus og den. 7. marts i København, vil der være en kort introduktion til de krav, der stilles ved markedsføring af kosmetiske produkter. Formiddagens oplæg vil have særligt fokus på mærkning og anprisninger samt kontrol og håndhævelse. Eftermiddagens oplæg handler om aktuelle emner, eksempelvis reguleringen af CMR-stoffer, mikroplast, hormonforstyrrende stoffer og nano samt Miljø- og Fødevareministeriets allergistrategi. Se det foreløbige program for dagen her.

Du tilmelder dig her.
Sidste frist for tilmelding og spørgsmål er den 12. februar 2019.

Plast er et særdeles anvendeligt materiale – holdbart, let og billigt. Stort set alle brancher anvender plast i produktionen eller i form af emballage. Det er imidlertid ikke fordelene ved plast, der trækker overskrifter. Ved at gentænke den måde, vi designer, producerer, bearbejder, forbruger og genanvender plast, kan vi skabe nye muligheder og nye job. Det vil give danske virksomheder en konkurrencefordel og åbne nye markeder. Derfor inviterer vi til fortsat dialog.

Kom ind og se nogle af de løsninger, som allerede bringer os tættere på mål. Udstillingen er et partnerskab om hensigtsmæssig brug af plast. Partnerne er Dansk Industri, Plastindustrien, Vask,- Kosmetik og Husholdningsindustrien, Det Økologiske Råd samt Plastic Change.

På udstillingen vil man møde kunne opleve en række virksomheders og organisationers innovative arbejde med plast og mikroplast, herunder Allison, DermaPharm, Nopa Nordic, Aage Vestergaard Larsen, Plastix, Dansk Rotations Plastic, Plastfrit Hav, Færch Plast og Letbæk Plast.

Se mere her.

Udstillingen har fokus på: Plast i en cirkulær økonomi. Vores plast har potentiale til at blive brugt igen og igen. Derfor skal vi fremme genanvendelsen af plast bl.a. ved bedre indsamling og sortering af plastaffald og ved at styrke markedet for genanvendt plast. De danske virksomheder arbejder allerede for at få mere genanvendt plast ind i deres produktion.

Forebyggelse af at plast ender som affald er også centralt i EU’s nye plaststrategi. EU-Kommissionen vil have de europæiske plastvirksomheder til at yde en ekstra indsats for at øge plastgenanvendelsen. Det gør flere af de danske virksomheder allerede, da de går foran med brug af genanvendt plast.

Udstillingen viser eksempler på, hvordan genavendt plastemballage kan indgå i et cirkulært kredsløb.

Både i Norden og resten af verden, ses en stigning i antallet af mennesker, der får konstateret astma eller allergi. For kontaktallergi viser en nyere europæisk undersøgelse at helt op til 27 % af forbrugerne kan have kontaktallergi. Stigningen i antallet af berørte giver sig også udtryk i en kraftig stigende interesse for mærkerne fra internationale markeder, der rækker langt ud over Europa. Ikke mindst i Asien er interessen stor, hvor vi ser, at de nordiske værdier er eftertragtede. Derfor er der kommet et nyt stærkt mærke i Norden – Astma Allergy Nordic

Astma Allergi Nordic er et samarbejde mellem astma og allergi organisationerne i Norge, Sverige og Danmark. En fusion, som konsoliderer de tre anerkendte allergimærker til et mærke. De konsoliderede organisationer har en lang historie af, og stor erfaring med, at arbejde med astma, allergi samt anden overfølsomhed. Med ét mærke er viden, erfaring og ekspertise blevet samlet, så de i højere grad kan imødekomme det voksende behov for forbrugervejledning og tilbyde brandindehavere et international mærke.

Mærket kunne søges allerede fra 1. januar 2018, og vil i øvrigt blive introduceret primo 2018, men der vil være en overgangsperiode før en endelig organisation er på plads og alle betingelser er harmoniseret. VKH har været instrumentiel i at få overgangsordningen på plads.

ARRANNGEMENTER
  • Reuse, recycle & rethink plastic
    Kom med når DI, Plastindustrien, Plastic Change, Det økologiske Råd og VKH sætter fokus på plasten. Plastudstillingen løber fra d. 19. november til 25. februar i Dansk Industri.
  • Dialogforum for kosmetikbranchen
    Tid og sted: Mandag d. 14. januar 2019 kl. 13-15 hos VKH, Industriens Hus, H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V
    Tid og sted: 28. februar 2019 kl. 10.30 – 13.30 hos Danlind i Hammel
  • Informationsdagen 2019 afholdes den 5. marts i Aarhus (Comwell) og den 7. marts i København (Scandic Sluseholmen).
  • VKH netværksmøde
    Tid og sted: marts 2019
  • VKH bestyrelsesmøde
    Tid og sted: 19. september 2019 kl. 13.00 – 16.30 i DI med efterfølgende middag kl. 19.00
    Tid og sted: 28. november 2019 kl. 10.30 – 13.30 i DI/medlemsvirksomhed
Udstillingen sætter fokus på: Plast i havet kan give skadevirkninger på dyr og miljø, som både er synlige og usynlige. Derfor er det vigtigt med forskning og nye tiltag på området, der skal sikre, at plastaffaldet bliver genanvendt.

Genanvendelse af plastaffaldet fra havet er i fokus. Her ses hvad plastaffaldet i havet kan blive til. Gamle fiskenet kan genanvendes til emballage til rengøringsmidler. Plastikforurening ved Vesterhavet kan sorteres og laves til bænke og skraldespande. Eller en eksklusiv skalstol kan støbes af genanvendt plastik fra verdenshavene.
Udstillingen har fokus på: Mikroplast i naturen og i havene fylder meget. Vi mangler stadig viden om i hvilket omfang, mikroplast ophobes i fødekæden, og hvilken betydning det har på sundhed og miljø.

Mikroplast i kosmetik og plejeprodukter har længe haft bevågenhed fra erhvervslivet, politikerne og medierne. Flere danske virksomheder har længe haft fokus på alternativer til mikroplast i eksempelvis scrubs og cremer. Derfor er der ikke mikroplast- partikler i produkter produceret af VKH’s medlemmer.
VKH har særligt fokus på miljø og sundhed, hvorfor vi samarbejder med både miljø- og allergimærkerne. Flere af VKH’s medlemmer var blandt de første virksomheder i Danmark, som opnåede Astma-Allergi Danmarks mærke og det nordiske miljømærke, Svanemærket. Miljømærkede produkter er ikke længere forbeholdt de få. Produkter som tager særlige miljø- og sundhedshensyn er blevet en megatrend og vil i fremtiden være en forudsætning for produktudvikling.

Derfor samarbejder VKH og dets medlemmer tæt sammen med miljø- og allergimærkerne, herunder både Svanemærket, Astma-Allergi Danmark og AllergyCertified. I praksis spiller VKH ind i revision af kriterierne og støtter den løbende udvikling af mærkerne. Flere af VKH’s medlemmer var blandt de første virksomheder i Danmark, som producerede og distribuerede miljø- og allergimærkede produkter.