Miljø- og Fødevareministeriet inviterer sammen med brancheforeningerne VKH og Kosmetik- og hygiejnebranchen til informationsdag om kosmetikforordningen med særlig fokus på mærkning og anprisning af kosmetiske produkter.

På informationsdagen, der afholdes den 5. marts i Aarhus og den. 7. marts i København, vil der være en kort introduktion til de krav, der stilles ved markedsføring af kosmetiske produkter. Formiddagens oplæg vil have særligt fokus på mærkning og anprisninger samt kontrol og håndhævelse. Eftermiddagens oplæg handler om aktuelle emner, eksempelvis reguleringen af CMR-stoffer, mikroplast, hormonforstyrrende stoffer og nano samt Miljø- og Fødevareministeriets allergistrategi.

- Informationsdagen er blevet en god tradition, som i år holdes for 4. gang. Dagen giver os mulighed for at fortælle branchen om aktuelle emner,  og vi får viden om, hvad branchen bakser med. Dagen bringer myndigheder, branche og interessenter tættere på hinanden, og det styrker det løbende samarbejde. Endelig er informationsdagen en kærkommen lejlighed til at informere bredt om reglerne og dermed sikre færre overtrædelser, siger kontorchef i Miljø- og Fødevareministeriet, Henrik Søren Larsen.

Se det foreløbige program for dagen her.

Dialog mellem myndigheder og virksomheder
Tidligere har informationsdagen om kosmetikforordningen været en gennemgang af reglerne, men i år vil vi også arbejde i grupper og inddrage deltagerne i nogle konkrete problemstillinger om mærkning og anprisning af kosmetiske produkter. Et af formålene med dagen er, at skabe en dialog mellem myndigheder og virksomheder, om de krav, der er nødvendige for at overholde lovgivningen, og hvad man skal være særligt opmærksom på, når man mærker og anpriser kosmetiske produkter.

Sekretariatsleder i brancheforeningen VKH, Helle Husum ser frem til informationsdagene og særligt dette års fokus på at belyse konkrete problemstillinger i grupper. - Vi ser informationsdagen som en vigtig tilbagevendende begivenhed, hvor myndighed, branche og en lang række virksomheder har mulighed for at indgå i tæt dialog om hinandens udfordringer og løsninger.

Helle Fabiansen, Administrerende direktør, Kosmetik- og hygiejnebranchen udtaler, - at vi oplever, at der er behov for information om regler for mærkning og anprisninger af kosmetiske produkter, og derfor har vi valgt at have særligt fokus på netop disse emner i år. Vi ser frem til igen at samle branchen til en spændende og informativ dag.

Informationsdagen 2019 afholdes den 5. marts i Aarhus (Comwell) og den 7. marts i København (Scandic Sluseholmen).

Tilmelding
Deltagelse på dagen er gratis, men af hensyn til plads og forplejning er tilmelding påkrævet og bindende, og vil foregå efter ’først til mølle’ princippet.

Du tilmelder dig her.
Sidste frist for tilmelding og spørgsmål er den 12. februar 2019.

Teenagedrenge udsættes dagligt for risikoen for parfumeallergi, og hverken drengene eller deres forældre ved det. Det viser en ny undersøgelse fra Miljøstyrelsen, der nu tager utraditionelle metoder i brug for at oplyse om problemet

En ny undersøgelse viser, at 84 % af drenge mellem 13-19 år i ringe grad eller slet ikke kender til parfumeallergi, og det samme gælder for 62 % af deres forældre. Mange ved slet ikke, om der er parfume i deres deodorant, shampoo, hårvoks eller andre plejeprodukter.

Derfor lanceres kampagnen Natural Talents, som løber fra uge 40-48, hvor drengene selv kan uploade deres bud på en kampagnefilm om parfumeallergi på naturaltalents.dk. Brancheforeningen VKH og flere medlemsvirksomheder er samarbejdspartnere i kampagnen.

Kampagnen
”Lav en reklamefilm, der kan få teenagedrenge som dig selv til at bruge færre produkter med parfume.” Sådan lyder opfordringen fra Miljøstyrelsen til landets teenagere i kampagnen Natural Talents, hvor de unge drenge selv får lov til at skabe indholdet

Både i Norden og resten af verden, ses en stigning i antallet af mennesker, der får konstateret astma eller allergi. For kontaktallergi viser en nyere europæisk undersøgelse at helt op til 27 % af forbrugerne kan have kontaktallergi. Stigningen i antallet af berørte giver sig også udtryk i en kraftig stigende interesse for mærkerne fra internationale markeder, der rækker langt ud over Europa. Ikke mindst i Asien er interessen stor, hvor vi ser, at de nordiske værdier er eftertragtede. Derfor er der kommet et nyt stærkt mærke i Norden – Astma Allergy Nordic

Astma Allergi Nordic er et samarbejde mellem astma og allergi organisationerne i Norge, Sverige og Danmark. En fusion, som konsoliderer de tre anerkendte allergimærker til et mærke. De konsoliderede organisationer har en lang historie af, og stor erfaring med, at arbejde med astma, allergi samt anden overfølsomhed. Med ét mærke er viden, erfaring og ekspertise blevet samlet, så de i højere grad kan imødekomme det voksende behov for forbrugervejledning og tilbyde brandindehavere et international mærke.

Mærket kunne søges allerede fra 1. januar 2018, og vil i øvrigt blive introduceret primo 2018, men der vil være en overgangsperiode før en endelig organisation er på plads og alle betingelser er harmoniseret. VKH har været instrumentiel i at få overgangsordningen på plads.

ARRANNGEMENTER
  • Reuse, recycle & rethink plastic
    Kom med når DI, Plastindustrien, Plastic Change, Det økologiske Råd og VKH sætter fokus på plasten. Plastudstillingen løber fra d. 19. november til slut februar i Dansk Industri.
  • Tid og sted: d. 20 november 2018 kl. 10.30, DI
  • Bæredygtig kemi i fremtidens samfund Tid og sted: 27. november 2018 i Industriens Hus
    Tid og sted: d. 30. november 2018
  • Dialogforum for kosmetikbranchen
    Tid og sted: Mandag d. 14. januar 2019 kl. 13-15 hos VKH, Industriens Hus, H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V
    Tid og sted: 28. februar 2019 kl. 10.30 – 13.30 hos Danlind i Hammel
  • VKH bestyrelsesmøde
    Tid og sted: 19. september 2019 kl. 13.00 – 16.30 i DI med efterfølgende middag kl. 19.00
    Tid og sted: 28. november 2019 kl. 10.30 – 13.30 i DI/medlemsvirksomhed
VKH har særligt fokus på miljø og sundhed, hvorfor vi samarbejder med både miljø- og allergimærkerne. Flere af VKH’s medlemmer var blandt de første virksomheder i Danmark, som opnåede Astma-Allergi Danmarks mærke og det nordiske miljømærke, Svanemærket. Miljømærkede produkter er ikke længere forbeholdt de få. Produkter som tager særlige miljø- og sundhedshensyn er blevet en megatrend og vil i fremtiden være en forudsætning for produktudvikling.

Derfor samarbejder VKH og dets medlemmer tæt sammen med miljø- og allergimærkerne, herunder både Svanemærket, Astma-Allergi Danmark og AllergyCertified. I praksis spiller VKH ind i revision af kriterierne og støtter den løbende udvikling af mærkerne. Flere af VKH’s medlemmer var blandt de første virksomheder i Danmark, som producerede og distribuerede miljø- og allergimærkede produkter.
VKH på Folkemødet

Debat: Hvordan kan Kemi redde verdenen?

Fra popcornposer til pesticidrester i fødevarer - mange forbrugere ønsker ”mindre kemi”. Men kemi bruges også til at bygge vindmøller, rense spildevand og dyrke fødevarer. Kemi bidrager til, at vi kan nå FN’s verdensmål!

Kemi har fået et dårligt navn. Fra pesticider i landbruget til konserveringsmidler – masser af forbrugere ønsker at vælge ”kemien” fra. Men ville verden egentlig være et bedre sted uden kemi?

På Folkemødet satte vi virksomhederne i stævne og udfordrede dem til at fortælle, hvordan de bidrager til at redde verden – eller rettere, hvordan de bidrager til at nå FN’s verdensmål. Her fremlagde Dermapharm og Haldor Topsøe, hvordan deres virksomheder bidrager til Verdenmålene ved at have fokus på henholdsvis #3 Sundhed og trivsel og #12 Ansvarligt forbrug og produktion. Her var der en gensidig forståelse mellem både deltagere og publikum for, at kemi er nødvendigt, men at det skal være under skarp regulering og et myndighedsopsyn, hvor vi løbende må have fokus på, om vi anvender kemien rigtigt.

Deltagere: Henrik Guldberg, group vice-president, Haldor Topsøe, Mikkel Egelund Jensen, CEO, Dermapharm (næstformand VKH), Tine Roed, Dansk Industri, Lone Mikkelsen, seniorrådgiver, Det Økologiske Råd og Claus Jørgensen (projektchef), Forbrugerrådet